Olanlar Oldu
Olanlar Oldu, genelde Ata Demirer filmlerinin yönetmenliğini yapan Hakan Algül’ün son filmi ve Ata Demirer’in başrolünde iki karakteri canlandırdığı sempatik bir film. Ata Demirer, müzik alanındaki yeteneği erken fark edilmiş, lise sonrasında İTÜ Devlet Konservatuarı Türk Müziği Bölümü mezunu bir sanatçı olarak, müzik alanındaki yeteneklerini çok önce kanıtlamıştı…
OLANLAR OLDU
Yönetmen: Hakan Algül
Senaryo: Ata Demirer
Oyuncular: Ata Demirer, Tuvana Türkay, Salih Kalyon, Seda Güven, Ülkü Duru, Renan Bilek
Görüntü Yönetmeni: Ahmet Sesigürgil
Kurgu: Mustafa Gökçen
Müzik: Fahir Atakoğlu
Sanat Yönetmeni: Murat Uçan
Yapım Yılı: 2017
Olanlar Oldu, genelde Ata Demirer filmlerinin yönetmenliğini yapan Hakan Algül’ün son filmi ve Ata Demirer’in başrolünde iki karakteri canlandırdığı sempatik bir film. Ata Demirer, müzik alanındaki yeteneği erken fark edilmiş, lise sonrasında İTÜ Devlet Konservatuarı Türk Müziği Bölümü mezunu bir sanatçı olarak, müzik alanındaki yeteneklerini çok önce kanıtlamıştı. Daha sonra standup alanında ülkemizin önde giden isimlerinden biri olarak, bu alandaki yeteneğini oyunculuğa da taşıyarak çok şapkalı sanatçı kimliğini sürdürüyor.
Türk sineması 1990’lara göre günümüzde daha fazla film üreten bir sayıya ulaşmış olsa da, ülkemizin kültürel ve toplumsal yaşamındaki çoraklık bağlamında, bu filmlerin çoğunun derinlikten yoksun, yüzeysel ve boş bir komedi anlayışını yansıtmaktan öteye gidemediğini belirtmek abartılı bir yargı olmayacaktır. Bu yargının temel argümanı ise, bu filmlerin çoğunun geçmişten bugüne hafızalarda yer etmeyen ve isimlerinin bile hatırlanmasının güç olduğu filmler olmasıdır. Hatta günümüzde sinemamız, neredeyse bu filmlerden ibaretmiş gibi bir görüntü vermektedir. Şüphesiz sinema bir endüstridir ve kendini çevirebilmesi ve yaşayabilmesi için ana akım, ticari sinemanın güçlü olması gerekir. Diğer yandan bir sinemanın salt “komedi” türü içine sıkıştırılması ve demokratik bir çeşitlilik üretememesi ya da sınırlı sayıda üretilen örneklerinin kendini ifade edebilecek ortam bulmakta zorlanması, düşündürücü bir olgudur.
Olanlar Oldu, “aile tipi komedi” olan ve Ata Demirer’in senaryolarını da yazdığı Eyvah Eyvah serisinin “ekmeğini yemeye” aday bir film olarak tanımlanabilir. Fakat Eyvah Eyvah serisinin yakaladığı samimiyet ve başarıyı tekrarlayabilecek bir film etkisi bırakmıyor. Filmin ilk yarım saati oldukça durağan ve sarkıyor. Tempoyu yavaş yavaş toparlayan Olanlar Oldu’nun ilginç bir boyutu, Ata Demirer’in hem Zafer hem de annesi Döndü karakterlerini canlandırması. Sinemamızın günümüzde ulaştığı en önemli seviyelerden birisi teknik düzeyi. Anne ve oğul Ata Demirer’in aynı sahne içindeki rolleri, başarılı bir teknik beceriyle kotarılmış. Filmin oyuncu kadrosu da artı yönlerinden biri. Ata Demirer, her ne kadar Eyvah Eyvah’dan, Olanlar Oldu’ya kendini tekrara düşüyor olsa da, filmin teması ve dünyasına uygun bir oyunculukla, canlandırdığı her iki karakteri seyircinin yüreğine yerleştiriyor. Ata Demirer’in sevgilisi Aslı karakterini canlandıran Tuvana Türkay, hoş fiziği ve dinamik oyunculuğuyla, umut vaat eden bir oyuncu ve sinemamız açısından bir kazanç olabilir. Uzun süredir ortalarda görünmeyen Toprak Sergen ise, bu defa komedi yanı ağır basan bir filmde, önceki rollerine göre farklı sayılabilecek bir tiplemeyle karşımıza çıkıyor.
Filmin vizyona giriş tarihinin sömestr tatiline denk getirilmesi, içerdiği bazı zaaflar, Eyvah Eyvah kadar öyküsünün sağlam bir zemine oturmadığı duygusunu hissettiriyor. Renan Bilek’in canladırdığı gay yönetmenin abartılı ve irrite edici konuşmalarıyla sinema, televizyon ve reklam dünyasında sık rastlanan abartılı yarı aydın eleştirisinin, gereksiz, didaktik diyalogların filmin dünyasına katkıdan ziyade zarar verdiğini vurgulamak lazım. Film, Anadolu insanıyla toplumundan kopuk yaşayan yarı aydınlar/aydınlar arasındaki çatışma ve çelişkiyi, sağlam bir öykü temeline oturtamadığı için, bu tarz yansıtmalar havada ve anlamsız kalıyor ve ağızda lezzet bırakmayan bir mezeye dönüşüyor.
Temeli bir aşk öyküsü olan filmin, içerdiği karakterlerine zorlama diyaloglar yazmak yerine, doğanın önemi ve canlı yaşamına saygı bağlamında filmin dokusuyla uyumlu olay örgüsünün geliştirilmesi ve dramatik yapının bu yönde güçlendirilmesi, filmin esinlendiğini belirttiğimiz Eyvah Eyvah’ın samimiyetine yaklaşmasını ve salt iş filmi olarak kotarıldığı duygusunu elimine edebilirdi.
Olanlar Oldu filminin güçlü artılarından biri ise, önemli müzisyen Fahir Atakoğlu’nun film müzikleri. Filme mekan oluşturan Seferihisar, Sığacık’ın güzel doğası, filmin dünyasını eğlenceli bir boyut içinde ele alması, sömestre paralel olarak vizyona giren filmin, iyi bir box office rakamı sağlayarak uzun süre vizyonda kalacağı öngörülebilir.
Bülent Vardar