Korku Seansı 4: Son Ayin…
Paranormal araştırmalar pek çok korku filmine malzeme olmuştur. Son halka olan Korku Seansı 4: Son Ayin, paranormal araştırma alanında efsane olmuş Ed ve Lorraine Warren çiftinin elini eteğini çektiği kötü ruh, şeytan yakalama eylemine; klasik bir Amerikan ailesinin çaresizliği karşısında yeniden dönmesini konu alıyor ve bu türü seven seyircilere sarsıcı bir korku evreni vadediyor.
Günümüz dünyasında savunmasız, sıradan insanoğluna onu korkutan pek çok olgu (ekonomik kriz, iklim krizi, savaşlar, ırkçılık, ölüm vb.) karşısında güçlü şok tedavisi uygulamak, ana akım sinemanın güçlü damarlarından olan korku türünün işlevidir. Bu bağlamda korku filmleri türünün bir panzehir görevi görmesi; tıpkı 1929’daki kapitalizmin büyük krizinde Kara Filmlerin (Film Noir) panzehir işlevi görmesine benziyor.
PARANORMAL ARAŞTIRMA UZMANLARI
Paranormal araştırmalar pek çok korku filmine malzeme olmuştur. Son halka olan Korku Seansı 4: Son Ayin, paranormal araştırma alanında efsane olmuş Ed (Patrick Wilson) ve Lorraine Warren (Vera Farmiga) çiftinin elini eteğini çektiği kötü ruh, şeytan yakalama eylemine; klasik bir Amerikan ailesinin çaresizliği karşısında yeniden dönmesini konu alıyor ve bu türü seven seyircilere sarsıcı bir korku evreni vadediyor.
Bu kez tehditin yalnızca dışarıdan gelmediği, bazı karanlık güçlerin doğrudan aileleri ve ruhlarını hedef alarak vites büyüttüğü bir film Korku Seansı 4: Son Ayin (The Conjuring: Last Rites)… Her neslin hafızasında yer eden, gerçek olaylara dayanan korku efsanesinin en karanlık halkalarından birisi olan film, izleyicilere gerilim dolu ve unutulmayacak korku deneyimleri vadediyor.
BEYLİK KORKU SİNEMASI TÜRÜKLERİ
Film korku sinemasının bilinen türüklerini başarıyla uygulayarak sıradan bir korku filmi olma tuzağına düşmüyor. Aslında sınırlı mekanları kullanan Korku Seansı 4: Son Ayin gibi bir filmi sürüklemek kolay değil. Bu filmlerin etkisini arttırmak ve seyirciyi avucunun içine almak için kullandığı tuzakların başında yüksek ses efektleri gelir. Sessizlikten ani ses patlamalarına geçiş ya da tersi kullanımlar, istisnai örnekler dışında genellikle işe yarar. Bu sürecin bir başka mütemmim cüzü ise etkiyi arttıran film müzikleri olduğu kadar; yoğun karanlık bölgelerin egemenliğinde ve kısmi parlak bölgeler oluşturan dramatik bir aydınlatmayla (chiaroscuro)* atmosfer yaratmaktır.
GERİLİMİN DOZUNU YÜKSELTEN MÜZİKLER
Gerilimin dozunu bir nabız gibi yükselten film müzikleri ve özellikle fon müziği, aşama aşama yükselerek seyircinin tüylerini diken diken eden bir kreşendo ile sönümleniyor. Bu bir kısır döngü şeklinde sürse de, filmin etkisini seyirciye geçiren başlıca unsurlardan birisi oluyor. Filmi güçlü kılan diğer unsurların başında ise özel efektlerle desteklenen ruhlar dünyası imgeleri geliyor.
Korku Seansı 4: Son Ayin’in başrollerinde yer alan Vera Farmiga, Lorraine ve Patrick Wilson ise Ed karakterine vasat performanslar katıyorlar. Diğer yandan filmin tekinsiz atmosferini yaratan görüntü yönetimi ve onu pekiştiren film müziklerinin, filmin öne çıkan artıları olduğunu vurgulayalım.
Filmin yönetmenliğini üstlenen Michael Chaves, korku türünün gereksinimlerine uygun bir sinema dilini, Ian Goldberg, Richard Naing ve David Leslie Johnson-McGoldrick tarafından yazılan senaryonun üzerine bina etmiş. Senaryonun çıkış noktasını oluşturan film öyküsünün ise David Leslie Johnson-McGoldrick ve James Wan’ın imzasını taşıdığını ekleyelim.
* Chiaroscuro: Resim sanatından fotoğraf ve sinemaya geçen, karanlık ve aydınlık alanlar egemenliğinde yüksek kontrastlı aydınlatma yöntemi.





