Kısafilm

aci_gercekler

Yalnızlık ve Mutsuzluğa Dair: Acı Gerçekler…

Mike Leigh, filmini siyahi İngilizlerin yalnızlığı ve mutsuzluğu üzerine bina etmiş. Acı Gerçekler (Hard Truths), zorluklarla boğuşan ve insanca bir temasın peşinde olan modern aile dinamiklerine yoğunlaşan bir film. Mike Leigh, insan ilişkileri konusunda yalın ve doğal anlatımıyla hassas ve gerçekçi saptamalarını filmlerinin ana eksenine oturtan bir yönetmen. Acı Gerçekler’de bu ilişkileri çok renkli insan ilişkileri üzerinden okumak yerine siyahiler üzerinden okuyarak keşfe çıkmış.

Batı toplumlarında varolan temas eksikliği, sistemin sosyal dayanışmaya gerek kalmadan toplumsal ve sosyal sorunlara çözüm üretmesinden kaynaklanıyor olabilir mi? Özellikle sosyal demokrat eğilimlerin ağır bastığı batı toplumlarında, yukarıdaki saptama geçerli olsa da özellikle bizim gibi büyük toplumsal akrabalık ilişkisi içinde yaşayan toplumların bu durumu anlaması zor… İki nedenle zor: Birincisi ülkemizde hiç bir zaman toplumsal ve sosyal sorunlara çözüm üreten gelişmiş bir  yönetim sisteminin olmaması ve ikincisi ise kurallara aldırış etmeyen ve fazla meraklı bir toplum olmamız iddia edilebilir.

YALNIZLIK VE MUTSUZLUK SARMALI

Mike Leigh, filmini siyahi İngilizlerin yalnızlığı ve mutsuzluğu üzerine bina etmiş. Acı Gerçekler (Hard Truths), zorluklarla boğuşan ve insanca bir temasın peşinde olan modern aile dinamiklerine yoğunlaşan bir film. Mike Leigh, insan ilişkileri konusunda yalın ve doğal anlatımıyla hassas ve gerçekçi saptamalarını, filmlerinin ana eksenine oturtan bir yönetmen. Daima Mutlu (Happy-Go-Lucky-2008), Ömrümüzden Bir Sene (Another Year-2010), Mr. Turner (2014) gibi filmlerinde insan ilişkilerinin karmaşıklığını mercek altına alan doğalcı tarzıyla sevilen usta yönetmen Mike Leigh; Acı Gerçekler’de karmaşık inşan ilişkilerini çok renkli okumak yerine, siyahilerin ilişkileri üzerinden okuyarak keşfe çıkmış.

Pansy, öfkeli ve depresif bir karakterdir. En en ufak bir tartışmaya karşı aşırı sert karşılık veren ve her an kontrolden çıkmaya hazır bir kadındır. İnsanlar onun için sürekli savaşmaya hazır olduğu düşmanları gibidir. Kocası Curtley (David Webber) ile yetişkin oğlu Moses’i (Tuwaine Barrett) o kadar acımasızca eleştirir ki, onunla tartışmaya bile gerek duymazlar. 

slide 1
aci_gercekler
aci_gercekler_sld2
Acı Gerçekler
aci_gerçekler_sld1
aci_gercekler_sld3
Acı Gerçekler
aci_gercekler_sld4
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Shadow

Pansy’nin, her ilişkisi gergin ve uzlaşmadan uzaktır. Onun için bir tezgahtar ya da market kasasında bekleyen bir yabancıyla kavga etmek sıradan bir eylemdir. Pansy’nin sivri dilinden ve çatışmacı mizacından otoparkta yer arayan bir adam ve kocasının iş arkadaşı (Jonathan Livingstone) da nasibini alır. Bu çatışmacı ve depresif kadının yaşamında, uyuşmayan mizaçlarına rağmen her şeye karşın ona sempatiyle yaklaşan olumlu ve neşeli kız kardeşi Chantal (Michele Austin) bile, Pansy’nin öfkesinden nasibini alır.  

ALTI YIL ARADAN SONRA

Altı yıllık bir aradan sonra yönettiği Acı Gerçekler, Mike Leigh’nin yalın bir sinema dili, öyküsünün ritmine uygun kamera kullanımı ve amaçladığı dünyayı ortaya çıkaracak bir kurguyla bezenmiş. Temelinde iletişimsizlik ve yalnızlık sorunsallarını kapitalizmin beslediğine ilişkin direk göndermeler söz konusu olmasa da; Leigh’ın incelikli anlatımı insanların yaşama tutunmak için attığı çığlıkların beyaz perdeden seyirciye geçmesine engel değil !

BAŞARILI OYUNCULUK PERFORMANSLARI 

Filmin önemli artılarından birisi başarılı oyunculuk performansları. Özellikle Pansy karakterini ete kemiğe büründüren Marianne Jean-Baptiste, adeta bir virtüöz gibi… Diğer oyunculuk performansları ise yönetmen Mike Leigh’in kurmak istediği dünyaya gerçekçi boyutlar katarak filmin etkisini güçlendiriyor.

1961, Ankara doğumlu. 1983 yılında Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Sahne ve Görüntü Sanatları Bölümü, Sinema-TV-Fotoğrafçılık Ana sanat Dalı'ndan mezun oldu. Aynı üniversitede Yüksek Lisans, Marmara Üniversitesi'nde Sanatta Yeterlik yaptı. 1989 yılında yaptığı “Gemi Adamları”, 1991 yılında yaptığı “Geleneksele Dönüş” (TRT 2, İZ TV), 2002 yılında yaptığı “Zührap Usta” (CCN TÜRK) adlı belgesel filmleri yönetmiştir. 2000 yılında Beta Yayınevi tarafından basılan “Sinema ve Televizyon Görüntüsünün Temel Öğeleri”, “20.YY’ın Son Beş Yılında Türk Sineması” (2015), “Sinemada Ses ve Müzik”, “Yaşama Sarılmış Bir Serüven Tuncel Kurtiz (2010), “Ediz Hun” (2012) ve “Bir Sinema Arkeoloğu Burçak Evren” (2012) isimli kitapları bulunmaktadır. Sinema konusunda pek çok film eleştirisi ve makalesi bulunan Vardar, ayrıca film, reklam filmi, televizyon yapımı ve reklam/tanıtım fotografı alanında görüntü yönetmenliği ve aydınlatma tasarımı çalışmaları; Ferhan Şensoy'un "Varsayalım İsmail" dizisinin Işık yönetmenliğini de yapmıştır. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Sinema-TV Bölüm Başkanlığı, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Müdürlüğü ve Okan Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi Dekanı olarak görev yapmış ve halen Beykent Üniversitesi Radyo, Televizyon ve Sinema (TR) Bölüm Başkanı olarak çalışmaktadır. [ Bütün Yazılar ]

Yukarı SB
error: Content is protected !!