Kısafilm

Müttefik

Brad Pitt, sinema dünyasının efsanevi yakışıklı oyuncularından, salt genç kızların değil aktris kadınların da gönlünde taht kuran bir erkek; “Seven”ın genç komiseri, “Truva”nın Akhilles’i ve “Müttefik”in Max Vatan’ı. Yılların izlerini, tüm karizmasına karşın fiziksel hatlarında gözlemlemeye başladığımız Brad Pitt, son filmi Müttefik’te, 2.Dünya Savaşı yıllarında, 1942’de Hitler Almanyasıyla mücadele eden müttefik güçlerden Kanadalı bir subayı canlandırıyor…

MÜTTEFİK (ALLIED) 

Yönetmen: Robert Zemeckis
Senaryo: Steven Knight
Oyuncular: Brad Pitt, Marion Cotillard, Jared Harris, Lizzy Caplan, Camille Cotin, Xavier De Guillebon, Simon McBurney
Görüntü Yönetmeni: Don Burgess
Kurgu: Mick Audsley, Jeremiah O’Driscoll
Müzik: Alan Silvestri
Yapım Yılı ve Süre: 2016 / 124 dk.

Brad Pitt, sinema dünyasının efsanevi yakışıklı oyuncularından, salt genç kızların değil aktris kadınların da gönlünde taht kuran bir erkek; “Seven”ın genç komiseri, “Truva”nın Akhilles’i ve “Müttefik”in Max Vatan’ı. Yılların izlerini, tüm karizmasına karşın fiziksel hatlarında gözlemlemeye başladığımız Brad Pitt, son filmi Müttefik’te, 2.Dünya Savaşı yıllarında, 1942’de Hitler Almanyasıyla mücadele eden müttefik güçlerden Kanadalı bir subayı canlandırıyor. Pitt’in son filmindeki partneri ise, beyaz perdenin son dönem en etkili ve güzel kadınlarından biri olan Fransız asıllı Marion Cotillard.

 

Allied, 1942’de Fas, Casablanka’da başlıyor. Pitt’in canlandırdığı Max Vatan, istihbarat elamanı sıfatıyla, Hitler’in Casablanka Valisine suikast yapmak için görevlendirilmiştir. Marion Cotillard’ın canlandırdığı Marianne’de, Fransız direnişçilerinin bir elemanıdır ve Max’in karısıymış gibi davranarak suikast için görevlendirilmiştir. İkili onlara biçilen karı koca rolünü gerçekçi bir boyuta sokarak, valinin çevresindeki Alman topluluğunun güvenini kazanmaya çalışırlar. Bu süreçte başarılı olurlar ve valinin vereceği resepsiyona davetli olan Marianne ile birlikte katılması için Max’e de davetiye temin ederler. İkili, ölmeleri pahasına resepsiyon sırasında önceden ayarladıkları silahlarıyla suikastı gerçekleştirecek, hayatta kalırlarsa kaçacaklardır. Her şey hesaplandığı gibi gelişir ve suikast öncesi aşkın tomurcuklanma aşamasında birlikte olan çift, Casablanka’dan kaçarak Londra’da yaşamaya başlarlar. Max, Marianne’e aşık olmuş ve ona evlenme teklif etmiştir. Fakat olayların gelişmesi Max için tam bir şoktur. Çünkü karısı Marianne zanettiği kişi bir Nazi ajanıdır ve gerçek Marianne’ın yerine geçmiştir. Hakiki olan ise Marianne’nın da Max’a duyduğu aşk ve küçük kızlarıdır.

Müttefik, döneme ilişkin yansıtmaları ve başarılı sanat yönetmenliğiyle öne çıkan bir film. Fakat sinema sanatı açısından filme yaklaştığınızda, kimi bölümlerinde ortaya çıkan yüzeysel yansıtmalar ve olay örgüsünün sığlığı, filmi vasat filmler listesinin bir parçası haline getiriyor.  Çünkü filmin ele aldığı olay örgüsündeki süreçler, sinematografisini oluştururken sizi başarılı bir konvansiyel kurmacanın etkisi altına almaktan ziyade, genellikle bir müsamerenin içindeymiş duygusuna kapılmanıza neden oluyor. Hele tüm karizmasını kaybetmeye başlamış, Truva filminin parlak, tutkulu Aşil’ini düşündüğünüzde, bir göz kapağının kapanmasını engelemeye çalışan ve rol kesmeye başlayan Brad Pitt ile de film kurtulamıyor. Elde kalan güzel ve yetenekli Marion Cotillard’ın çabası ise, filmi kurtarmaya yetmiyor. Cotillard’ı, yakın geçmişte Joaquin Phoenix ile oynadığı Göçmen filmindeki yoksul ama onurlu Ewa Cybulski rolünde anımsadığınızda ise üzülüyorsunuz.

Şüphesiz Müttefik, bir ana akım film, ticari sinemanın örneklerinden biri. Film bu kriterler bağlamında makul şekilde çalışıyor. Özellikle 2.Dünya Savaşı yıkımı altındaki Londra betimlemeleri, özel efektler başarılı. Sinema dili açısından ise iki bölüme ayrılıyor: hazırlayıcı, dinamik giriş bölümü ve sonrasında olayların şekillenmesine yön veren ve dinamizmini, etkisini kaybeden sonuç bölümü. Bütün bu 2. Dünya Savaşı atmosferini fon olarak kullanan filmden ise, daha önce vurguladığımız gibi akıllarda sanat yönetimi kalmakta.

Bülent Vardar

1961, Ankara doğumlu. 1983 yılında Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Sahne ve Görüntü Sanatları Bölümü, Sinema-TV-Fotoğrafçılık Ana sanat Dalı'ndan mezun oldu. Aynı üniversitede Yüksek Lisans, Marmara Üniversitesi'nde Sanatta Yeterlik yaptı. 1989 yılında yaptığı “Gemi Adamları”, 1991 yılında yaptığı “Geleneksele Dönüş” (TRT 2, İZ TV), 2002 yılında yaptığı “Zührap Usta” (CCN TÜRK) adlı belgesel filmleri yönetmiştir. 2000 yılında Beta Yayınevi tarafından basılan “Sinema ve Televizyon Görüntüsünün Temel Öğeleri”, “20.YY’ın Son Beş Yılında Türk Sineması” (2015), “Sinemada Ses ve Müzik”, “Yaşama Sarılmış Bir Serüven Tuncel Kurtiz (2010), “Ediz Hun” (2012) ve “Bir Sinema Arkeoloğu Burçak Evren” (2012) isimli kitapları bulunmaktadır. Sinema konusunda pek çok film eleştirisi ve makalesi bulunan Vardar, ayrıca film, reklam filmi, televizyon yapımı ve reklam/tanıtım fotografı alanında görüntü yönetmenliği ve aydınlatma tasarımı çalışmaları; Ferhan Şensoy'un "Varsayalım İsmail" dizisinin Işık yönetmenliğini de yapmıştır. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Sinema-TV Bölüm Başkanlığı, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Müdürlüğü ve Okan Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi Dekanı olarak görev yapmış ve halen Beykent Üniversitesi Radyo, Televizyon ve Sinema (TR) Bölüm Başkanı olarak çalışmaktadır. [ Bütün Yazılar ]

Yukarı SB
error: Content is protected !!