Kısafilm

SOME_RAIN_MUST_FALL

Bir Umutsuzluk Çığlığı: Biraz Yağmur Yağmalı !

Çağdaş Çin’in toplumsal yaşamının kılcal damarlarına ilişkin göndermeler içeren ve minimal anlatımla bu ciddi işe soyunan yönetmen Qui Yang’ın filmi “Biraz Yağmur Yağmalı”, itaatkar bir toplumdaki dönüşümü ve kitlesel bir yaşamın egemen olduğu bu büyük doğu toplumunda uç veren bireyleşme sorunlarını masaya yatırıyor.

Küresel dünyada sosyalist toplumlar da değişim rüzgarlarından nasibini aldı. Mao Zedung’un Komünist Çin’i, devlet kapitalizmi denilebilecek karma bir modelle uzun bir süreden beri ekonomik bağlamda küresel dünyaya açıldı. Soğuk Savaş döneminde kapitalist blokla, sosyalist blok arasında yaşanan gerilim, günümüzde tümüyle yok olmadıysa da; sosyalist bloğun büyük ölçüde çökmesi kartların yeniden dağıtılmasına neden oldu.

some_rain_must_fall

ÇHC VE KÜÇÜK BURJUVA YAŞAM BİÇİMİ Mİ?

Çin Halk Cumhuriyeti, halen Çin Komünist Partisi yönetiminde tek partili bir devlet olsa da; geçmişte düşünülemeyecek ve küçük burjuva sapması kabul edilen olguları da içselleştiriyor. Kısa filmleriyle pek çok ödüle uzanan yönetmen Qui Yang’ın duyarlı, bağımsız ve kapkara filmi bu bağlamda orta yaşlarında ve ülkemizde de örneğini görebileceğimiz kadın modellerden birini filminin merkezine oturtarak; dünyanın ikinci en büyük nüfusuna sahip bu devasa ülkedeki değişimin de ipuçlarını filminin satır aralarına Cai karakterinin özelinde yerleştiriyor.

40 yaşındaki ev hanımı Cai (Yu Aier), artık kim olduğunu ve kim olmak istediğini bilememektedir. Kızı Lin Lin’in (Di Shike), basketbol maçlarından birinde saha dışına kaçan topu sahaya atarken,  yanlışlıkla yaşlı bir kadının yaralanmasına sebep olur. Bu önemsiz gibi görünen olay, yaşamın içinde barındırdığı şiddet ve öfkeyle yüzleşmesine neden olurken, hayatının tamamen kontrolden çıkışını daha da hızlandırır. Bu süreçte Cai, bilinmeyen bir geleceğe sürüklenirken geçmişindeki olaylar tekrar gün yüzüne çıkar.

  • SOME_RAIN_MUST_FALL
  • SOME_RAIN_MUST_FALL

ARAFTA BİR KADIN ÇIĞLIĞI

Cai, evi ile kızının okulu arasına sıkışmış sıradan bir kadınken, yaşadığı düş kırıkları ve istemeden sebep olduğu bir kaza nedeniyle, radikal bir şekilde yaşamını sorgulamaya başlar. Bu süreç aynı zamanda onu evliliğini bitirme aşamasına getirmiştir. Kızının basketbol antremanı sırasında neden olduğu yaşlı bir kadının yaralanması ise, toplumsal nefretin fitilini ateşleyerek yaşlı kadının yakınlarının saldırı ve şiddetine uğramasına da neden olur.

Cai, evde alzheimer sürecindeki kayınvalidesine bakmakta zorlanırken, diğer yandan maddi yardımda da bulunduğu kendi anne ve babasına da yeterince zaman ayıramaz. Bu sıkışmışlık içinde evinde çalışan kadın ile aralarında bir yakınlaşma olur. Cai, bu yakınlaşma çabasına kayıtsız olmasa da karşılık vermez.

ÇAĞDAŞ ÇİN’İN KILCAL DAMARLARI

Çağdaş Çin’in toplumsal yaşamının kılcal damarlarına ilişkin göndermeler içeren ve minimal anlatımla bu ciddi işe soyunan yönetmen Qui Yang’ın filmi “Biraz Yağmur Yağmalı”, itaatkar bir toplumdaki dönüşümü ve kitlesel bir yaşamın egemen olduğu bu büyük doğu toplumunda uç veren bireyleşme sorunlarını masaya yatırıyor.

Temelde feminist bir bakışın öne çıktığı, otoriter bir toplumda aile kurumunun labirentlerine sıkışmış bir kadının çığlığı gibi algılansa da “Biraz Yağmur Yağmalı”; Cai karakterini bir metafor olarak kullanan yönetmen Yang’ın otoriter bir toplumun kılcal damarlarını besleyen kanın akışını takip etmesi olarak da tanımlanabilir.

KARANLIK ATMOSFER

Filme egemen olan karamsarlık ve sıkışmışlık duygusunu besleyen ağır havayı yönetmen Yang görsellikle de destekleyerek, dünya sinemasının en önemli filmlerinden birisi olan “Baba”nın (The Godfather-1972) görüntü yönetmeni Gordon Willis’in göz gözü görmeyen görüntülerine benzeyen karanlık planlarla öyküsünü anlatmayı seçmiş. 

Görüntü yönetmeni Constance Schmith’in görüntüleri kimi zaman perdede neredeyse hiç bir şeyin görünmediği bir durum yaratsa da; yönetmen Yang’ın dünyasının başarılı bir atmosfere dönüşmesine başarıyla hizmet ettiğini de vurgulamadan geçmeyelim.

Filmin oyunculuk performanslarının ise genel anlamda başarılı olduğunu belirtelim. Özellikle umarsız bir kadının nefes alma mücadelesinde Yu Aier, Cai karakterine başarılı bir hayat öpücüğü veriyor.

1961, Ankara doğumlu. 1983 yılında Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Sahne ve Görüntü Sanatları Bölümü, Sinema-TV-Fotoğrafçılık Ana sanat Dalı'ndan mezun oldu. Aynı üniversitede Yüksek Lisans, Marmara Üniversitesi'nde Sanatta Yeterlik yaptı. 1989 yılında yaptığı “Gemi Adamları”, 1991 yılında yaptığı “Geleneksele Dönüş” (TRT 2, İZ TV), 2002 yılında yaptığı “Zührap Usta” (CCN TÜRK) adlı belgesel filmleri yönetmiştir. 2000 yılında Beta Yayınevi tarafından basılan “Sinema ve Televizyon Görüntüsünün Temel Öğeleri”, “20.YY’ın Son Beş Yılında Türk Sineması” (2015), “Sinemada Ses ve Müzik”, “Yaşama Sarılmış Bir Serüven Tuncel Kurtiz (2010), “Ediz Hun” (2012) ve “Bir Sinema Arkeoloğu Burçak Evren” (2012) isimli kitapları bulunmaktadır. Sinema konusunda pek çok film eleştirisi ve makalesi bulunan Vardar, ayrıca film, reklam filmi, televizyon yapımı ve reklam/tanıtım fotografı alanında görüntü yönetmenliği ve aydınlatma tasarımı çalışmaları; Ferhan Şensoy'un "Varsayalım İsmail" dizisinin Işık yönetmenliğini de yapmıştır. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Sinema-TV Bölüm Başkanlığı, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Müdürlüğü ve Okan Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi Dekanı olarak görev yapmış ve halen Beykent Üniversitesi Radyo, Televizyon ve Sinema (TR) Bölüm Başkanı olarak çalışmaktadır. [ Bütün Yazılar ]

Yukarı SB
error: Content is protected !!