Kısafilm

Gizemli Gerçek

Dünyanın gördüğü en zalim diktatör olan Hitler, ölümünden önce aynı zamanda büyük bir terörist olarak da, gelecekte savaşların yerini terörizm alacak diyerek, genlerinin beyninin çalışmasını belirleyen bir erken dönem tespitinde bulunmuştur. Ne yazık ki bu tespit bugün gerçekleşmiştir…

GİZEMLİ GERÇEK (SECRET IN THEIR EYES)

Yönetmen: Billy Ray
Senaryo: Eduardo Sacheri, Billy Ray
Oyuncular: Julia Roberts, Nicole Kidman, Chiwetel Ejiofor, Dean Norris, Michael Kelly, Lyndon Smith, Joe Cole, Don Harvey
Görüntü Yönetmeni: Daniel Moder
Kurgu: Lee Smith
Sanat Yönetmeni: Colin De Rouin
Müzik: Emillio Kauderer
Yapım Yılı: 2015/ IM Global

Dünyanın gördüğü en zalim diktatör olan Hitler, ölümünden önce aynı zamanda büyük bir terörist olarak da, gelecekte savaşların yerini terörizm alacak diyerek, genlerinin beyninin çalışmasını belirleyen bir erken dönem tespitinde bulunmuştur. Ne yazık ki bu tespit bugün gerçekleşmiştir. Yakın zamanda gerek ülkemizde farklı şehirlerde, gerekse de Fransa’nın başkenti Paris’te ve arkasından Afrika Mali’de gerçekleşen terör olayları, bu olgunun günümüzde  ve gelecekte dünyadaki yaşamın en büyük tehdidi olduğunu gözler önüne sermektedir.

Gizemli Gerçek, terörün fon olarak seçildiği ve Amerikan sinemasının yakın geçmişindeki önemli kadın starlarından olan Julia Roberts’ın yeniden  beyaz perdede boy gösterdiği bir yapım olarak geçtiğimiz günlerde vizyona girdi. Film, bir zamanlar özellikle genç kızların ve orta yaş kadınların favorisi olan Pretty Woman filminin güzel aktirisi Julia Roberts için de bir geri dönüş olarak tanımlanabilir mi? Roberts, şüphesiz Pretty Woman filminden günümüze fiziksel bağlamda yılların izini yansıtıyor. Sinemadaki varlığını halen somut olarak sürdüren Nicole Kidman ise, Barbie Bebek görünümünü sürdürmesine karşın, o da yılların izini yansıtıyor.

Geçmişte gerçekleşen savaşlar gibi, bugünün dünyasının bölgesel savaşlarında da, küresel anlamda bir tehdit olan terörizmin, şüphesiz pek çok faktörden beslenen tarihsel, sosyolojik, ekonomik ve toplumsal boyutları sayılabilir. Terörizmin küresel bağlamda yakın geçmişte yarattığı en büyük katliam, yıkım, 11Eylül 2001’de ABD’de El Kaide Terör Örgütü’nün militanlarının ele geçirdiği yolcu uçaklarını, New York’un kalbi ve küresel kapitalizmin simgeleri olan İkiz Kulelere (Dünya Ticaret Merkezi) çarpmalarıyla yaşandı.

Gizemli Gerçek, bu tarvmayı kendisine fon seçerek ilerlemeye çalışan bir film.  Bu bağlamda müslümanların ibadet merkezleri kontrol altında tutulmakta ve her müslümana potansiyel terörist muamelesi yapılmaktadır. Polis merkezinin çalışanlarından birinin kızının cesedeninin bir çöp konteynırında bulunmasıyla, olayın rengi değişir ve insanın içinde barındırdığı ve kimi özel durumlarda haffifletici bir neden varmış görünse de, onaylanmayacak başka bir şiddet ortaya çıkar.

Gizemli Gerçek’in, sinemasal anlamda bir derinlik, yarattığı bir fark var mı diye irdelenmesi söz konusu olduğunda öncelikle kurgunun öne çıktığı gözleniyor. Olayın sunumu, Bölge Savcısı (Nicole Kidman) ve polis memurlarının (Julia Roberts , Chiwetel Ejiofor) gençlik yıllarındaki ilişkilerini ileri geri sıçramalarla ele alan, Kidman ve Ejiofor’un gençlik aşklarına da gönderme yapan öykünün kurgusu, filmin dilini sıradanlıktan çıkararak seyircinin de filme aktif katılmasını bekliyor.

Filmin oyunculuk açısından ele alınabilecek performansları, başroller Nicole Kidman, Julia Roberts ve Chiwetel Ejiofor üzerinde yoğunlaşıyor. Özellikle Roberts’in görevi gereği suçlu peşinde koşan, ama ummadığı bir anda işlenen bir cinayetin kendi canını acıtan bir boyuta dönüşmesinde, soğuk kanlı polisi unutup, insan kimliğine bürünmesi ve acısı karşısında gerçek hayata ilişkin insan tepkileri vermesini başarıyla canlandırıyor. Mesleğinde ve özellikle gönül dünyasında istediği sonuçları alamamış, kendisini layık görmediği için gerekli cesareti gösterememiş polisin duygu ve iç dünyasındaki fırtınaları yansıtma açısından Chiwetel Ejiofor’un da performansının başarılı olduğunu belirtmek gerekir. Bu tablo içinde, en nötr olanı ise stajyer savcılıktan bölge savcılığına yükselen kanun insanını oynayan Nicole Kidman’ın performansı olsa gerek.

Gizemli Gerçek, yeni ve yaratıcı olmasa da öyküsünü başarıyla sunan, bu bağlamda sinemanın bir sanat olmasında en önemli yaratıcı unsurlardan olan kurguyu başarıyla kullanan, sade ama filme hizmet eden görüntü yönetimi ve nitelikli oyunculuklarıyla öne çıkan bir film.

Bülent Vardar

1961, Ankara doğumlu. 1983 yılında Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Sahne ve Görüntü Sanatları Bölümü, Sinema-TV-Fotoğrafçılık Ana sanat Dalı'ndan mezun oldu. Aynı üniversitede Yüksek Lisans, Marmara Üniversitesi'nde Sanatta Yeterlik yaptı. 1989 yılında yaptığı “Gemi Adamları”, 1991 yılında yaptığı “Geleneksele Dönüş” (TRT 2, İZ TV), 2002 yılında yaptığı “Zührap Usta” (CCN TÜRK) adlı belgesel filmleri yönetmiştir. 2000 yılında Beta Yayınevi tarafından basılan “Sinema ve Televizyon Görüntüsünün Temel Öğeleri”, “20.YY’ın Son Beş Yılında Türk Sineması” (2015), “Sinemada Ses ve Müzik”, “Yaşama Sarılmış Bir Serüven Tuncel Kurtiz (2010), “Ediz Hun” (2012) ve “Bir Sinema Arkeoloğu Burçak Evren” (2012) isimli kitapları bulunmaktadır. Sinema konusunda pek çok film eleştirisi ve makalesi bulunan Vardar, ayrıca film, reklam filmi, televizyon yapımı ve reklam/tanıtım fotografı alanında görüntü yönetmenliği ve aydınlatma tasarımı çalışmaları; Ferhan Şensoy'un "Varsayalım İsmail" dizisinin Işık yönetmenliğini de yapmıştır. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Sinema-TV Bölüm Başkanlığı, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Müdürlüğü ve Okan Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi Dekanı olarak görev yapmış ve halen Beykent Üniversitesi Radyo, Televizyon ve Sinema (TR) Bölüm Başkanı olarak çalışmaktadır. [ Bütün Yazılar ]

Yukarı SB
error: Content is protected !!