Kısafilm

ZİRVE (LA CORDILLERA)

Cannes, San Sebastian ve Locarno Film Festivalleri gibi saygın festivallerden pek çok ödül kazanan genç yönetmen Santiago Mitre’nin, prömiyerini 2017 Cannes Film Festivali’nde yapan son filmi “Zirve”, Ricardo Darin’in muhteşem performansı ve dinamik temposuyla başarılı bir politik gerilim örneği.

ZİRVE

Yönetmen: Santiago Mitre
Senaryo: Mariano Llinas, Santiago Mitre
Oyuncular: Walter Andrade, Ricardo Darin, Dolores Fonzi, Jose Maria Marcos, Fernando Contigiani Garcia
Görüntü Yönetmeni: Javier Julia
Kurgu: Nicolas Goldbart
Müzik: Alberto Iglesias
Süre: 114 dk.

Cannes, San Sebastian ve Locarno Film Festivalleri gibi saygın festivallerden pek çok ödül kazanan genç yönetmen Santiago Mitre’nin, prömiyerini 2017 Cannes Film Festivali’nde yapan son filmi “Zirve”, Ricardo Darin’in muhteşem performansı ve dinamik temposuyla başarılı bir politik gerilim örneği. Dünya sinemasında Gilles de Pontecorvo (Cezayir Savaşı / La Battaglia Di Algeri), Costa Gavras (Z) gibi politik sinemanın önemli isimlerinin başarılı politik filmleri, hem sinema gibi çok etkili bir kitle sanatının olanakları içinde iyi öykü anlatma örnekleriydi, hem de sağlam senaryolarıyla bir filmin sınırlarının ötesinde etkili yapıtlar olarak, kendilerinden sonra gelen yönetmenlere de yol açmışlardı.

Arjantin Devlet Başkanı Hernan Blanco, Orta Amerika’nın diğer devlet başkanlarıyla La Cordillera’da düzenlenen Şili Devlet Başkanı’nın ev sahipliğindeki zirveye katılır. Blanco, seçimleri dışında gerçek bir demokrasi görüntüsü vermeyen ülkesine başkan seçilmiş sıradan bir adamdır. Medya, başkanın liderlik vasfının yetersizliği hakkında bayrak açmış, basın kocasından boşanmak üzere olan kızı Marina üzerinden başkana yüklenme fırsatları aramaya başlamıştır. Bu, Latin Amerika’nın geleceği kadar tüm dünya ülkeleri için, özellikle ABD için de kritik bir zirve niteliği taşımaktadır. ABD, özellikle Brezilya Devlet Başkanı’nın ağırlığı ve ülkelerin çoğunu yanına çekmesiyle zirvenin dışında kalmıştır. Amerika, Meksika Devlet Başkanı aracılığıyla koşulları kendi lehine çevirmeye çalışıp adam adama markajı, dünya politikasında ve arka bahçesindeki lider rolünü sürdürme iradesindedir. Bu sürecin içine Blanco’ya kayıt dışı teklif edilen beş milyar dolar da dahildir. Blanco’nun hem heyeti ve ülkesiyle, hem de zirveye katılan komşu ülke başkanlarının arasındaki bu satranç, yakın zamanda ağır bir travma geçiren başkanın kızı Marina’nın da zirvenin yapıldığı La Cordillera’ya gelmesiyle bambaşka bir boyut kazanmaya başlar. Zirve esnasında Marina’nın kocasının ölmesiyle, başkan ve kızı arasındaki külleri soğumuş gibi görünen savaş yeniden alevlenerek başkanın, ekibi önünde kızı tarafından “katil” olarak suçlanmasıyla içinden çıkılmaz bir hal alır.

Sinemaya senarist olarak başlayan, Zirve altıncı filmi olan genç yönetmen Santiago Mitre’nin başarılı gözlemciliği ve senaryoya ortak olan auteur performansıyla, salt Orta Amerika’da dönen dolaplara, devletler arasındaki ilişkilerin dinamiğine ve bu bağlamda kirlenmiş siyasetin perde arkasına gözatma fırsatı sunuyor. Film gelişirken politik bir gerilimin labirentlerinde, yukarıda bahsettiğimiz öyküsünün izleri sürülürken, Hernan Blanco’nun kızının zirve’nin yapıldığı mekana gelmesiyle filmin omurgası değişerek, baba kız arasında dışarı çıkmamış nefret ve genç kadının yaşama tutunma çabalarına mal olan şahitlikleri; önce kıvrımlarında “zirveye” tırmanan bir dağcının ustalığı gibi gelişirken, yanlış taşa basan dağcının paldır kültür aşağıya doğru yuvarlanmasının öyküsüne dönüşüyor. Yönetmen Mitre, senaristliğinin katkılarıyla da oyun oynar gibi işlediği dramaturjisiyle bize sarsıcı vaatlerde bulunuyor.

ABD’nin arka bahçesi Latin Amerika’nın, siyasi ayak oyunlarının kalelerinden biri olması sıfatıyla, buraların yoksul, çaresiz halklarının ellerini bağlayan zincirlerin nedenleri hakkında, Zirve düşünmemize fırsat yaratıyor. Başarılı görüntü yönetimi anlatımı pekiştiren pastoral manzaraların arkasında, kimi zaman gerçeğin çirkin yüzünün sırıtmasına olanak sunarak yarattığı atmosfer başarısıyla katkıda bulunuyor. Şüphesiz filmdeki ana başarı noktası, özellikle Arjantin Devlet Başkanı rolünde Ricardo Darin, filmi sırtlayarak taşıyor ve oyunculuk sanatı açısından da zirve yapıyor.

Bülent Vardar

1961, Ankara doğumlu. 1983 yılında Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Sahne ve Görüntü Sanatları Bölümü, Sinema-TV-Fotoğrafçılık Ana sanat Dalı'ndan mezun oldu. Aynı üniversitede Yüksek Lisans, Marmara Üniversitesi'nde Sanatta Yeterlik yaptı. 1989 yılında yaptığı “Gemi Adamları”, 1991 yılında yaptığı “Geleneksele Dönüş” (TRT 2, İZ TV), 2002 yılında yaptığı “Zührap Usta” (CCN TÜRK) adlı belgesel filmleri yönetmiştir. 2000 yılında Beta Yayınevi tarafından basılan “Sinema ve Televizyon Görüntüsünün Temel Öğeleri”, “20.YY’ın Son Beş Yılında Türk Sineması” (2015), “Sinemada Ses ve Müzik”, “Yaşama Sarılmış Bir Serüven Tuncel Kurtiz (2010), “Ediz Hun” (2012) ve “Bir Sinema Arkeoloğu Burçak Evren” (2012) isimli kitapları bulunmaktadır. Sinema konusunda pek çok film eleştirisi ve makalesi bulunan Vardar, ayrıca film, reklam filmi, televizyon yapımı ve reklam/tanıtım fotografı alanında görüntü yönetmenliği ve aydınlatma tasarımı çalışmaları; Ferhan Şensoy'un "Varsayalım İsmail" dizisinin Işık yönetmenliğini de yapmıştır. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Sinema-TV Bölüm Başkanlığı, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Müdürlüğü ve Okan Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi Dekanı olarak görev yapmış ve halen Beykent Üniversitesi Radyo, Televizyon ve Sinema (TR) Bölüm Başkanı olarak çalışmaktadır. [ Bütün Yazılar ]

Yukarı SB
error: Content is protected !!