“OMEN: İlk Kehanet” Film Analizi
OMEN: İLK KEHANET
İnancı zayıflayan insanı ele geçiren şeytan, bütün dinlerin şer imgesidir. Bu zalim metafor; bütün kötülükleri sırtlayarak çağımızın en tehlikeli virüsü insanı da büyük bir yükten kurtarmış mıdır? Bu sorulara cevap arayan ve korku sinemasının “as”larından “Omen”, geri dönerek yeniden beyazperdede kendine yer buldu. 20th Century Studios imzalı “Omen: İlk Kehanet” filmine yönetmen Arkasha Stevenson imza atmış.
İnsanlığın avcı ve toplayıcılık dönemi sonrasında giderek aklını kullanmayı öğrenmesi ve yer kürenin çehresini değiştiren bu süreç onun, 19. Yüzyılın sonunda hareketin kaydını yapmasını ve yeniden elde etmesini sağlayan sinema sanatını bulması gibi pek çok önemli buluşa imza atmasını sağladı. Sinema evrilip bir sanat haline geldikten sonra, korku sineması bir tür olarak sinema sanatının sevilen türlerinden birisi olarak sivrildi. Bu bağlamda insanın “şeytani” zekası ise beyazperdede, insanlığın tüm zaaf ve korkularını provoke eden “şeytan” mitinde sembolleşti.
KORKU VE GERİLİM TÜRÜNÜN MÜTEMMİM CÜZÜ
Korku ve gerilim sinemasının mütemmim cüzlerinden birisi “şeytan”dır. Hristiyan mitolojisi şeytanın öncülü olarak İblisi ele alır. İblis, Tanrı’ya isyan ettiğine inanılan ruhani bir yaratıktır. İbrahimî dinlere göre, o birincil kötüvarlıktır. İslam mitolojisinde, kötü cinler İblisten önce de var olmuştur, ancak İblis ilk şeytandır. Böylece kötülüğün sembolü haline gelmiştir. Bu sebeple genellikle ya şeytanların lideri ya da dinlerdeki şeytanların ilki olarak tasvir edilir. (1)
İnancı zayıflayan insanı ele geçiren şeytan, bütün dinlerin şer imgesidir. Bu zalim metafor; bütün kötülükleri sırtlayarak çağımızın en tehlikeli virüsü insanı da büyük bir yükten kurtarmış mıdır? Bu sorulara cevap arayan ve korku sinemasının “as”larından “Omen”, geri dönerek yeniden beyazperdede kendisine yer buldu. 20th Century Studios imzalı ‘Omen: İlk Kehanet’ (The First Omen) filmine yönetmen Arkasha Stevenson imza atmış.
ROMA’DAN GOTİK ENSTANTANELER
Roma’nın gotik, büyüleyici ve tarihi atmosferini paylaşmaya sinemaseverleri davet eden bu son şeytan seyirliği, ayrıca seyircisini hikayenin geçmişine de götürüyor. Margaret (Nell Tiger Free), Kiliseye hizmet etmek üzere Roma’ya gönderilen genç bir Amerikalıdır. Kardinal Lawrence (Bill Naghy), Margaret’ı çocukluğundan beri tanımaktadır. Margaret, arkadaş olduğu rahibe Anjelica’nın (Ishtar Currie-Wilson) ısrarıyla tam anlamıyla kapanmadan felekten bir gece geçirmeye karar verir ve frapan elbiseleriyle iki genç kadın eğlenmeye giderler. Margaret kötülüğün doğuşunu amaçlayan bir komployla karşı karşıya olduğunu bilmeden eğlense de; gelişen olaylar onun inancını sorgulamasına neden olur. O gece birlikte olduğu Paolo’nun (Andrea Arcangeli), iş işten geçtikten sonra şeytanın sembolü olduğu kabul edilen 666 sayısını taşıdığını fark eder. Bu süreçte genç kadının kiliseden aforoz edilmiş rahip Brenan (Ralph Ineson) en büyük destekçisi olur.
SERİNİN İLK FİLMİ
İlk film The Omen (1976) Amerikalı diplomat Robert Thorn ve karısı Rebecca Thorn’un çocuk sahibi olma özlemleri üzerine bina edilmişti. Çiftin bebekleri ölü doğar ve bir rahibin önerisiyle doğum esnasında annesi ölen bir bebek olan Damian’ı, Robert karısından gizleyerek ölen çocuklarının yerine geçirir. Ama olaylar beklenmedik şekilde gelişir ve çocuğun bakıcısı kendini asar, çocuğu öneren rahip ise gizemli bir kazaya kurban gider. Damian şeytan mıdır?..
Yönetmen Stevenson imza attığı garanti bir konu ve rüştünü ispatlamış bir film serisinin bu son versiyonunu odak noktasına ulaştırmadan; zurnada peşrev olmaz misali filmini sündürüyor ve Margaret’in İtalya’daki kilise yaşamının başlangıcı, dolgu sahnelerle filmin uzayan süresine katkıda bulunuyor.
“Omen: İlk Kehanet” klasik korku filmi trüklerinden beslenerek öyküsünü anlatıyor ve doğrusu türe ilişkin yeni vaatlerde de bulunmuyor. Diğer yandan gerilim unsurlarının beylik korku trüklerinin önüne geçtiğinin altını çizerken, şeytan imgesinin kuluçkası olan kilisenin, filmin dünyasına hizmet eden atmosferinin başarıyla yaratıldığını da eklemek lazım.
VASAT OYUNCULUK PERFORMANSLARI
Biraz da bu tarz filmlerin sürükleyici odak noktası olan oyunculuk performansları üzerinde duralım. Başrollerini Nell Tiger Free, Tawfeek Barhom, Sonia Braga, Ralph Ineson, Oscar ve Altın Küre Ödüllü Bill Nighy’nin paylaştığı “Omen: İlk Kehanet”in, oyunculuk performanslarında Kardinal Lawrence rolünde Bill Nighy’nin ve vücut diliyle izleyiciyi de üşüten rahibe Silva karakterinde Sonia Braga’nın öne çıktığını vurgulayalım. Ayrıca film serisine sadık kalan ve gerilim dozu yüksek bu filmin senaryosuna yönetmen Arkasha Stevenson ile birlikte, Tim Smith ve Keith Thomas’ın imza attıklarını ekleyelim.
KAYNAKLAR
(1) https://tr.wikipedia.org/wiki/İblis