Kısafilm

Grinin Elli Tonu

İnsanoğlu gezegenimiz üzerinde başladığı macerasında, bilimsel çerçevede pirimat olarak tanımlanmaktaydı. İlkel komün toplumu sonrasında avadanlıkların bulunmasıyla ortaya çıkan “artık değer”, köleci toplum düzeninin ortaya çıkmasına, iktidar ilişkisinin ve eşitsizliğin başlangıcına zemin teşkil etti; günümüzde ise bu ilişki çığrından çıktı…

GRİNİN ELLİ TONU (FIFTHY SHADES OF GREY)

Yönetmen: Sam Taylor-Johnson
Senaryo: Kelly Marcel, Patrick Marber ve Mark Bomback (E. L. James’in aynı adlı romanından uyarlama)
Oyuncular: Dakota Johnson (Anastasia Steele), Jamie Dornan (Christian Grey), Rita Ora (Mia Grey), Luke Grimes (Elliot Grey), Eloise Mumford (Katherine Kavanagh).
Görüntü Yönetmeni: Kelly Marcel
Kurgu: Susan Littenberg, Sabrina Plisco
Film Müziği: Danny Elfman
Sanat Yönetmeni: Seamus McGarvey
Yapım Yılı ve Süre: ABD-2015/125 dk.

Anastasia 20’li yaşlarında üniversitede edebiyat okumakta olan çekici ve naif bir genç kızdır. Bir gün arkadaşı Katherine’in yerine, okul gazetesinde yayınlanmak üzere gözde bekar, yakışıklı Christian Grey ile röportaj yapmak için “Grey House” isimli binaya gider. İlk karşılaşma başta sıradanmış gibi başlasa da, cazip, yakışıklı ve bekar Christian, Anastasia için ayırdığı 10 dakikalık süreyi uzatır ve randevularını iptal eder. Anastasia ise o güne kadar ilgisini çeken bir erkek bulmadığı için kimseye yüz vermemişken, soğuk bakışlı ama yakışıklı Grey’in çekim alanına kendini kaptıracaktır.

İnsanoğlu gezegenimiz üzerinde başladığı macerasında, bilimsel çerçevede pirimat olarak tanımlanmaktaydı. İlkel komün toplumu sonrasında avadanlıkların bulunmasıyla ortaya çıkan “artık değer”, köleci toplum düzeninin ortaya çıkmasına, iktidar ilişkisinin ve eşitsizliğin başlangıcına zemin teşkil etti; günümüzde ise bu ilişki çığrından çıktı. Günümüz dünyasında çift kutupluluk da ortadan kalktığından bu yana, dünyanın egemen sistemi neredeyse tümüyle kapitalizm oldu ve bu bağlamda iktidar ilişkisi daha düzeyli veya vahşi olmak üzere insanlararası ilişkilerin zeminindeki iktidar ilişkisini de etkiledi. Geri kalmış ülkelere de kalkınma modeli diye yutturulan vahşi soslu kapitalizm sadomazoşizm laboratuarını, sıradan insanların yaşamları üzerine bina ederken, gelişmiş ülkelerin “düzeyli kapitalizmi”, servetin paylaşılması olgusuna Marx’dan günümüzde Piketty’ye karşın adil çözümler aramasına karşın, “düzeyli kapitalistlerin” tatminsiz bireyinin laboratuvarı, malikanelerindeki pornografik zevklerinin tatmin odalarında sadomazoşizmin eğlence aracına dönüştü.

Grinin Elli Tonu filminden, satır araları okumalar ve sembolik yansıtmalar, metaforik anlam üretimi beklemek eşyanın tabiatını zorlamak olur. 20.yy’dan başlayarak günümüz dünyasında da başat olan popüler kültürün ifade araçlarının en önemli unsurlarından olan şiddet, seks, giderek pornografi, sinemada, televizyonda, internette ve edebiyatta da yer buldu. Henry Miller ustanın Sexus, Plexus, Nexus ve edebiyat sanatının erotizm sınırları içinde gezinen diğer yapıtlarını dışarıda bırakarak olguya baktığımızda, günümüz insan ilişkilerinde üretilen şiddetin bilinçaltı güdülemeleriyle de, popüler kültür ürünlerinin görüntü ve yazı alanında da pornografi üretir hale gelmesini çok yadırgatıcı bulmamak lazım.  Çünkü sanat bir meta haline geldiğinden bu yana, piyasa ekonomisinin kriterleri üretimde geçerli olmaya başladı.

Grinin Elli Tonu filminin Anastasia’sı romantizme açık, yakışıklı prensini arayan sıradan ölümlülerin arayışlarına yakın, romantik tonlamalarda, giderek erotizmin sınırlarında sunulmaya yakın bir genç kız olabilecekken, Christian’ın sert dünyasında “sevişilmeyen” fakat “becerilen” bir pornografi objesi olmaya nasıl ve neden dönüşmeyi kabul eder? Yönetmen Jonhson’dan, sinema dilinin incelikleri bağlamında karşılıklar üretmesini beklemek sözkonusu olsa, Grinin Elli Tonu bir başyapıt olabilirdi. Aynı isimli romana bağlı kalınarak çekilmiş film, psikoanalitik çözümlemeleri zekice satır aralarına yerleştirmeye çalışsa, sanırım bugünkü box office rakamlarını yakalayamazdı. Bu bağlamda ise, Christian’ın sorunlu bir geçmişi, aslında uyuşturucu kullanan bir fahişenin oğlu olması ve evlat edinildiğine ilişkin bazı sırlar, biraz flu olarak deşifre edilir filmde. Bu açıklamaların seyirciyi tatmin ettiğini ve Christian’ın sadomazoşist taleplerine neden oluşturduğunu yönetmen Johnson yeterli bulsa da, Anastasia için yeterli olmuyor ve Christian’ın kendisine cinsel şiddet uygulayarak tatmin olduğunu fark ettiğinde, genç kadının erkeğin çekim alanından hızlıca çıktığını görüyoruz. Filmin finalini oluşturan bu sahne karşısında “so what” şeklinde soru soran seyirciye ise, E.L.James’in aynı adlı üç ciltlik romanının ikinci cildinin uyarlamasını beklemek kalıyor.

Yıllar önce İzmir’de üniversite eğitimim sırasında, Fransız yönetmen, yazar, senarist ve Yeni Roman Akımı’nın temsilcisi Alan Rob-Grillet’nin, başrollerinde Jean-Louis Trintignant, Philiphe Noiret ve Slyvia Kristel’in (namı diğer Emmanuel) oynadığı Atesle Oyun (Le Jeu avec le feu-1975) filmini izlemiştim. Ben ve bir kaç arkadaşım filmin yaratıcısının kimliğini bilerek özellikle filme gitmiştik. Fakat salonun ezici çoğunluğunu oluşturan erkekler, Grinin Elli Tonu Filmini mastürbasyon yapmak için izleyen 33 yaşındaki Meksika’lı kadın gibi salondaki yerlerini almışlardı ve filmin ilk yarım saati dolduktan sonra yönetmene ve Slyvia Kristel’e söverek salonu terketmişlerdi. Gri’nin Elli Tonu, günümüzün nispeten daha medenileşmiş ve çeşitli yollarla ürkütülmüş insanları için, sinema salonunda her ne kadar bir mastürbasyon aracı haline gelmese de, yüzeyselliğin ve vasatın sularından kurtulamıyor. Filmden geriye ise grinin asal malzemesi siyah ve beyaz kalıyor. Filmin artı yanlarını ise biçim ve bu bağlamda estetize edilmiş görüntüleri oluşturuyor. Biçim, sinefiller için bir renk paleti işlevi taşıyor ve filmin gri tonlarını da içeriyor. Diğer yandan film müziklerinin sinema sanatı açısından, filmin artı yanlarından olduğunu belirtmek gerekir.

Bülent Vardar

1961, Ankara doğumlu. 1983 yılında Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Sahne ve Görüntü Sanatları Bölümü, Sinema-TV-Fotoğrafçılık Ana sanat Dalı'ndan mezun oldu. Aynı üniversitede Yüksek Lisans, Marmara Üniversitesi'nde Sanatta Yeterlik yaptı. 1989 yılında yaptığı “Gemi Adamları”, 1991 yılında yaptığı “Geleneksele Dönüş” (TRT 2, İZ TV), 2002 yılında yaptığı “Zührap Usta” (CCN TÜRK) adlı belgesel filmleri yönetmiştir. 2000 yılında Beta Yayınevi tarafından basılan “Sinema ve Televizyon Görüntüsünün Temel Öğeleri”, “20.YY’ın Son Beş Yılında Türk Sineması” (2015), “Sinemada Ses ve Müzik”, “Yaşama Sarılmış Bir Serüven Tuncel Kurtiz (2010), “Ediz Hun” (2012) ve “Bir Sinema Arkeoloğu Burçak Evren” (2012) isimli kitapları bulunmaktadır. Sinema konusunda pek çok film eleştirisi ve makalesi bulunan Vardar, ayrıca film, reklam filmi, televizyon yapımı ve reklam/tanıtım fotografı alanında görüntü yönetmenliği ve aydınlatma tasarımı çalışmaları; Ferhan Şensoy'un "Varsayalım İsmail" dizisinin Işık yönetmenliğini de yapmıştır. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Sinema-TV Bölüm Başkanlığı, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Müdürlüğü ve Okan Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi Dekanı olarak görev yapmış ve halen Beykent Üniversitesi Radyo, Televizyon ve Sinema (TR) Bölüm Başkanı olarak çalışmaktadır. [ Bütün Yazılar ]

Yukarı SB
error: Content is protected !!