Bağımsız Diziler Açısından da Önemli Bir Atölye: Serial Bridges İstanbul…
2024 yılı Eylül ayına kadar başvuruları devam eden Serial Bridges İstanbul, kültürel işbirliğini geliştirmek ve dizi film alanında ortak yapım olanaklarını geliştirmek için Türkiye, Gürcistan, İran ve Azerbeycan’dan katılımcılar arasından seçilen sekiz projenin sunumu (pitching) ve kazananın açıklandığı ödül töreniyle 5 Aralık’ta ikinci kez İstanbul Fransız Kültür Merkezi’nde gerçekleştirildi.
Geçtiğimiz günlerde Fransız Kültür Merkezi, ikinci kez önemli bir etkinliğe ev sahipliği yaptı: Serial Bridges İstanbul. Séries Mania Festival, Avrupanın en önemli dizi film festivali olarak biliniyor. Séries Mania Institute ise dizi film üretim sürecine destek oluşturarak hem ortak yapım koşullarına fırsat sağlıyor hem de günümüz dünyasında eksikliği daha çok hissedilen kültürel işbirliklerinin artırılmasına ortam hazırlıyor.
2024 yılı Eylül ayına kadar başvuruları devam eden Serial Bridges İstanbul, kültürel işbirliğini geliştirmek ve dizi film alanında ortak yapım olanaklarını geliştirmek için Türkiye, Gürcistan, İran ve Azerbaycan’dan katılımcılar arasından seçilen sekiz projenin sunumu (pitching) ve kazananın açıklandığı ödül töreniyle 5 Aralık’ta ikinci kez İstanbul Fransız Kültür Merkezi’nde gerçekleştirildi. Bu vesileyle sunumlar öncesinde Séries Mania Institute Program Direktörü Pierre Ziemniak ile gerek etkinlik gerekse de dizi filmler hakkında konuştuk.
Bülent Vardar:
Sayın Pierre Ziemniak bir sinema yazarı ve sinema televizyon alanında bir akademisyen olarak, Serial Bridges İstanbul atölyesinin önemli olduğunu düşünüyorum. Öncelikle Avrupa’da dizi filmleri değerlendiren en büyük etkinlik olan Séries Mania Festival’in, dizi film alanında önemli bir etkisi var. Bu bağlamda Séries Mania Institute Program Direktörü olarak böyle bir etkinliğin Avrupa’dan doğuya yönelmesi hakkında neler söyleyebilirsiniz? Bu atölye söylenecek yeni şeyler arama çabası mı? Diğer bir deyişle Avrupa’nın temaşa kültürü bağlamında söyleyecekleri tükendi mi? Çünkü biliyoruz ki bu atölye Türkiye, Gürcistan, İran ve Azerbaycan’ı kapsıyor.
Pierre Ziemniak:
Bu soruya iki cevabım var. Avrupa pazarı ve genel olarak dünya pazarı, üç senedir yani “Peak TV” döneminin bitiminden itibaren bir türbülans döneminden geçiyor. Finansman yaratmak daha zor oluyor, özellikle iddialı diziler ve mini diziler için…
SERIES MANIA EKOSİSTEMİ
Biz bunun farkındayız. Onun için prodüktörleri ve senaristleri uluslararası pazara, uluslararası ortak yapımlara yönlendiriyoruz; çünkü bunlar ek finansman kaynakları yaratıyor. Çok kolay bir şey değil, zor bir şey ama daha iddialı projeler geliştirmek açısından yararlı. Peki bunu niye yapıyoruz? Çünkü biz Séries Mania’yız. Séries Mania ekosistemi üç şeyden oluşuyor: Séries Mania Festival, her sene Mart ayında Lille’de gerçekleşiyor. Bu festivale çok kaliteli uluslararası dizi projeleri katılıyor; Séries Mania Forum, sektör profesyonellerinin buluştuğu dizi fuarı ve son olarak Séries Mania Institute. Enstitüde eğitim programları, proje ve yetenek mentörlüğü programları geliştiriyoruz.
Yani Türkiye, Brezilya gibi yeteneklerin olduğu başarılı projeleri uluslararası boyuta taşımak gerektiğinde bunu bizden iyi kim yapabilir diye düşünüyoruz. Çünkü Fransa’da halihazırda bir ekosistem var. Lille’de bulunan Séries Mania’da, eğitim programlarımız ve çok yetenekli eğitmenlerimiz var. Geçen sene İstanbul’da Institut Français Türkiye ve m2lab’in desteğiyle ilk Serial Bridges etkinliğini yaptık. Onlara ayrıca teşekkür ediyorum. İkinci kez düzenlenen bu seneki etkinlikte daha kapsamlı bir etkinlik yapmak istedik ve bölgesel olarak düşündük. Türkiye’ye ek olarak Azerbaycan, Gürcistan ve İran da etkinliğe katılan ülkeler arasına girdi.
AMAÇ DİZİ FİLM SEKTÖRÜNÜ SİNEMA GİBİ ÇALIŞTIRMAK
Sinema dünyası çok uzun zamandır böyle çalışıyor. İddialı filmler, dünyanın her yerinden yönetmenler ile uluslararası ortak yapımlar yapılıyor. Ancak dizi sektörü farklı. Ortak yapımlar yapmak daha zor. Bunun birçok sebebi var, finansal sebepler ve kültürel sebepler… Bizim amacımız da bunu değiştirmek. Sinema sektöründe olan ortak yapım sistemini dizi film sektörüne de taşımak istiyoruz. Amacımız herkesin, dünyanın her yerinden gelen ortak yapım dizileri izleyebilmesini sağlamak.
PROJE AMACINA ULAŞTI MI?
Türkiye dizi film sektörü dünya çapında ses getiren ve bu alanda lider bir ülke. Diğer yandan Serial Bridges İstanbul, ülkemizden katılan projelerle birlikte Gürcistan, İran ve Azerbaycan’dan katılan projelerin bir araya getirildiği bir atölye… Atölyenin belli bir bölge ülkeleri arasında yapılmasının amacı kültürel köprüler mi oluşturmak? Bu atölyenin ortak yapımlar gerçekleştirmeye katkı sağlaması da amaçlanıyor mu? Sizce proje amacına ulaştı mı?
Aslında projenin iki sebebi var. Séries Mania Institute olarak kültürel açıdan ülkeleri bir araya getirerek proje geliştirme atölyelerine çok büyük katkıda bulunuyoruz. Ayrıca bu ülkelerin de kültürel katkıları oluyor, bu projenin birinci sebebi… Projenin ikinci sebebini ise bölgesel olarak düşünüyoruz. Bölgesel ortak yapımlar yapılabilsin diye… Bu bağlamda Tayvan’da yaptığımız Serial Bridges etkinliğini de bölgesel olarak düzenledik. Filipinler, Singapur, Tayland’dan katılan projeler de oldu ve bu durum atölyeleri kültürel açıdan zenginleştirdi. Atölye katılımcıları nasıl dizi yazılır? Nasıl dizi üretilir? gibi konular üzerinde konuştular ve birbirlerine katkıda bulundular. İkinci sebep olarak belirttiğim gibi, bölgesel ortak yapımları teşvik etmiş oluyoruz. Bu konuda çok pragmatiğiz. Türkiye dizi sektöründe sizin de söylediğiniz gibi lider bir ülke. Dünya sıralamasında ikinci sıralamada diye biliyorum. Eğer Türkiye ve bölgede bulunan diğer ülkelerin ortak yapımlara imza atmalarını sağlayabilirsek çok mutlu oluruz.




