Aile Arasında
Aile Arasında, Eyvah Eyvah gibi sevimli bir aile komedisi kıvamında olsa da, “vazgeçilmez değerlerimizi” sorgulayıp, çelişkilerine mizahın sınırları içinde dikkati çekerken, Gülse Birsel’in daha önce adını andığımız televizyon dizilerinin sinema versiyonundan daha fazla bir vaatte bulunamıyor.
Yönetmen: Ozan Açıktan
Senaryo: Gülse Birsel
Oyuncular: Engin Günaydın, Demet Evgar, Erdal Özyağcılar, Seher Devrim Yakut, Gülse Birsel, Fatih Artman, Şevket Çoruh, Derya Karadaş, Devin Özgür Çınar, Rıza Akın
Görüntü Yönetmeni: Yon Thomas
Sanat Yönetmeni: Nevin Ünlütürk Altınkamış, Tuba Erdem
Yapım Yılı ve Süre: 2017/124 dk.
Gülse Birsel ülkemizin televizyon yayıncılığı tarihinde, mizahi anlamda etkili ve kaliteli Avrupa Yakası ve Yalan Dünya gibi dizilerin senaryolarına imza attı. Kaliteli mizahın öne çıkan ürünleri olarak geniş kitleler tarafından bu diziler beğeniyle izlendi ve tekrarları bile bu etkiyi sürdürmeye devam ediyor. Aile Arasında, Gülse Birsel’in senaryosunu yazdığı ve kısa bir rolle seyirci karşısına da çıktığı ilk uzun metrajlı filmi. Adından anlaşılacağı gibi “ailenin” öne çıkartıldığı, bu bağlamda aile kavramıyla tatlı tatlı dalgasını geçen bir film Aile Arasında.
Film evlilikten bıkmış Mihriban’ın boşanmak istediğini söylediği sahneyle açılır. Mihriban, bavullarını hazırladığı kocası Fikret’i evden kovar. Fikret boşanma davası açan Mihriban’ı ikna edemez ve bir avukat aramaya başlar. Olaylar bir dizi komik durumla ilerleyerek pavyon şarkıcısı Solmaz ile Fikret’in yollarının kesişmesini sağlar. Demet Evgar’ın canlandırdığı Solmaz, klarinetçi Neco ile birliktedir. Arka Sokaklar dizisinde canlandırdığı komiser Mesut karakterine şartlandığımız Şevket Çoruh, filmde fazla yer almasa da, kontrolsüz, alkolik ve kadın peşinde koşan sorumsuz Neco karekterinde başarılı bir performans çiziyor. Fikret, Solmaz’ın babadan kalma ahşap evinin içindeki bir daireye kiracı olarak yerleşir. Solmaz’ın zamane kızı Zeynep ise, Adanalı kebapçı zinciri sahibi bir ailenin oğlu olan Emirhan’la birliktedir. Kıza aşık olan Emirhan’ın Zeynep’e evlilik teklif etmesi ve Emirhan’ın geleneksel, muhafazakar kültürün temsilcisi babası Haşmet ve annesi Mükerrem’in devreye girmesiyle olaylar kontrolden çıkar.
Gülse Birsel filmin salt senaryosunu yazmamış, filme damgasını da vurmuş. Demet Evgar dışında ana kadronun kastını Gülse Birsel belirlemiş. Bu kadroda yetenekli olmasına karşın, Derya Karadaş’ın canlandırdığı Leyla karekteri biraz zorlama kalıyor ve Gülse Birsel kontenjanından filmde yer aldığını duyumsatıyor. Takıntılı insan tiplemelerinde son derece başarılı performanslar çıkaran Engin Günaydın, filmde karşımıza avizeci dükkanı işleten küçük dünyalı Fikret rolünde çıkıyor. Gülse Birsel ise, filmde kısa bir rolle Günaydın’ın soğuk ve sevimsiz karısı Mihriban’ı başarılı şekilde canlandırıyor.
Tiyatro kökenli oyuncuların kadro hakimiyeti dikkati çekse de, oyunculuklar açısından teatral olmayan performanslar göz dolduruyor. Demet Evgar, alt sınıf damardan pavyon solistini başarıyla ve dolu dolu yansıtıyor. Gülse Birsel’in Yalan Dünya dizisinde dikkati çeken Ayta Sözeri ise, trans birey kimliğiyle Behiye karekterine hayat katıyor. Diğer yandan Behzat Ç ile önemli bir çıkış yakalayan ve farklı karakterlerle de karşımıza çıkan Fatih Artman’ın, komedi oyunculuğu potansiyeli taşıdığından da bahsetmek gerekir.
Uzun süredir film setlerinden uzak kalan Erdal Özyağcılar, Yabancı Damat dizisindeki baklavacı ustası karekterinden çok uzak değil. Ama gerek dialekti gerekse de traji komik bir karakterle muhafazakarlık, namus gibi ülkemiz ortalama insanının ağzına pelesenk edip, sonra da işine geldiği gibi kullanıp, çiğnediği değerler karmaşasını yansıtan feodal aile babası Hamza karakterinde göz dolduruyor. Son yılların özellikle aile temalı filmlerinde her türlü yöresel yansıtmayı başarıyla canlandıran Seher Devrim Yakut ise, Hamza’nın karısı Mükerrem’i de başarılı bir şekilde oynuyor, Birsel’in senaryosunda erkek egemen dünyanın sorumlusunun salt erkekler olmadığı, onun ağzından mizaha yaslanarak deşifre ediliyor.
Aile Arasında, Eyvah Eyvah gibi sevimli bir aile komedisi kıvamında olsa da, “vazgeçilmez değerlerimizi” sorgulayıp, çelişkilerine mizahın sınırları içinde dikkati çekerken, Gülse Birsel’in daha önce adını andığımız televizyon dizilerinin sinema versiyonundan daha fazla bir vaatte bulunamıyor. Görüntü yönetmeni Yon Thomas’ın ise, görüntüleriyle filmin dünyasını oluşturmasındaki katkısını vurgulamak lazım. Diğer yandan kalemi kuvvetli ülkemiz medya köşe yazarlığı rolünü, film eleştirmenliğine de taşıyan Engin Ardıç’ın, Sabah gazetesindeki köşesinde yazdıklarını da hak etmeyen bir film ‘Aile Arasında’. Ardıç’ın yazısında uluslararası düzeyde ortaya çıkmamış yönetmen ve oyuncuların yaptığı filmler de bu kadar oluyor nitelemesiyle aşağılanan film, uluslararası düzeyde gazeteci kimliği taşımayan köşe yazarları hakkında da düşünmemizi sağlıyor.
Bülent Vardar