Adaletin Eli: Göze Göz Dişe Diş Mi!
Sinema sosyal yaşamı başarıyla yansıtan özellikleri ve toplumsal yaşamın şifrelerini deşifre etmesiyle ticari bir film örneğine bile, salt film olarak bakmanın ötesinde işlevler yükleyen bir sanat dalı.
Amerika gelişmişlik düzeyine karşın, kaba kuvvetin egemen olduğu, büyük balığın küçük balığı yuttuğu ve orman yasalarının, açıktan olmasa da egemen olduğu bir ülke algısı yaratır nedense! Dünyanın en gelişmiş demokrasisi tanımının ise bir balon olduğu, önceki ABD Başkanı Donald Trump’ın, seçimleri kaybettikten sonra taraftarlarını kışkırtıp Kongre binasını bastırıp, etrafın kırılıp dökülmesinden anlaşılmıştı.
İYİ İLE KÖTÜNÜN MÜCADELESİ
“Adaletin Eli” (Red Right Hand), iyi ile kötünün mücadelesine türlü şekillerde tanıklık ettiğimiz sinema sanatının bu bağlamda yeni bir örneği. Cash (Orlando Bloom), ablasını aşırı dozdan kaybetmiş ve pek çok Amerikalı gibi tövbe edip hidayete ermiştir. Yeğeni Svannah (Chapel Oaks), karısını kaybettikten sonra yaşama tutunmayı içki şişelerinde arayan babası Finney’e (Scott Haze) rağmen ayakta kalma mücadelesini sürdürmektedir. Şüphesiz kötüler de boş durmamaktadır. Yörede Big Cat (Andie MacDowell) olarak bilinen uyuşturucu karteli lideri, Cash’e takılı kalmıştır. Eskiden kendisi için çalışan ve yeteneklerine güvendiği bu adama, alımlı ama vahşi bir kadın olan Big Cat, kendisine üç iş daha yaparsa rahat bırakacağını söyler.
Öykünün nasıl gelişip sonuçlandığının keşfini beyaz perdede seyirciye bırakalım. Adaletin Eli sinema sanatı adına yeni bir vaadde bulunmayan bir yapım. Filmin benzeri sayısız örnek, beyaz perdeden geçip gitmiştir. Bu tarz filmlerin ana akım içinde hala yer bulan yapımlar olması ve emeklilik çağına gelse de bilinen bir kaç oyuncu ile desteklenmesinin nedeni ise, gişede çuvallamasının engellenmesi olmalı…
Sinema sosyal yaşamı başarıyla yansıtan özellikleri ve toplumsal yaşamın şifrelerini deşifre etmesiyle ticari bir film örneğine bile, salt film olarak bakmanın ötesinde işlevler yükleyen bir sanat dalı.
ESKİ AHİT ADALETİ
Adaletin Eli, diyaloglarına yansıyan Eski Ahitin dünyada adaleti tesis etmeye ilişkin göndermelerine de sahip çıkarak tıkanmaya başladığı aşamada, bu kutsal kitabın “göze göz dişe diş” mesajıyla çözüm üretiyor. Big Cat’in adaletsizliğine karşı Cash, kendisine destek olmaya çalışan şerif yardımcısının da uğradığı şiddet sonucunda, ailesinden geriye kalanları koruyabilmek için uyuşturucu karteline savaş açar. Bu savaşta ise tövbekar rahip Wilder (Garret Dillahunt), Cash’in destekçisidir. Peki bu savaşı iyiler kazanacak mıdır?
Adaletin Eli, bir zamanlar ABD’nin Irak’ı işgali döneminde askerlerinin, askerlerimizin başına çuval geçirmesinin intikamını bir film aracılığıyla almamızı hatırlatıyor. ABD ve dünyanın pek çok başka yerinde yaşanan adaletsizlikler, toplumsal eşitsizlikler ve sisteme ilişkin defolar, gerçek yaşamda devam ederken sinema aracılığıyla bu defolar telafi edilebiliyor mu?
KAPİTALİZMİN BUNALIMININ SİNEMAYA YANSIMALARI
Kapitalizmin karşılaştığı en büyük bunalım olan 1929 ekonomik krizinde artan sayıda gangster filmi beyaz perdeyi kaplamıştı. Dönemin en büyük gangsteri Al Capone ise bu filmlere konu olan figürlerin başında geliyordu. Amerikan sinemasında “Kara Film” olarak adlandırılan bu tarz filmler, seyirciye “durumundan şikayet etme, seninkinden daha kötü koşullar olduğunu unutma” mesajı veriyordu sanki…
Adaletin Eli, adından da anlaşılacağı gibi her türlü bireysel girişimin önünü açma taahhüdünde bulunan Amerika’da, bireyin tehdit altında olması durumunda her yolun mübah olduğunu öneriyor sanki. Genel anlamda vasat bir film olmanın ötesine geçemeyen Adaletin Eli, sinemanın büyük yapımlarında da yer alan başrol oyuncularıyla durumu kurtarıyor.
Filme ilişkin öne çıkan artılar arasında Amerikan bağımsız sinemasının önemli yönetmeni Steven Soderbergh’in “Sex, Lies and Videotapes” (1989) filmindeki performansıyla bir daha akıldan çıkmayan Andie McDowall ile büyük ve görkemli bir prodüksiyon olan “Troya” (2004) filminde, Sparta Kraliçesi Helen’i kaçırarak büyük bir savaşa neden olan Troya Prensi Paris’i canlandıran Orlanda Bloom’un performanslarının öne çıktığını vurgulayalım. Cash’in yeğeni olgun ergen Svannah rolünde ise Chapel Oaks’ın performasının ise umut verici olduğunun da altını çizelim.